Πέμπτη 16 Ιανουαρίου 2014

Ο Ασπροπόταμος δείχνει το δρόμο …



Του Φώντα Χήτα

Αυτό που επιμελώς απέφυγαν οι φορείς του τόπου μας να πράξουν, καιρό τώρα, με τα δρομολογούμενα για το έργο – τέρας του Αιολικού Πάρκου πάνω στα βουνά του Ανηλίου και των άλλων χωριών, έπραξαν οι γείτονες μας στον Ασπροπόταμο.

Στην ένσταση τους που θα καταθέσουν στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, τεκμηριώνουν σημείο προς σημείο την αντίθεση τους προς την θετική γνωμοδότηση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε) που τόσο απλόχερα αποφάσισε θετικά υπέρ της η αρμόδια Επιτροπή της Περιφέρεια Ηπείρου στις 27 Νοεμβρίου 2013.

Επειδή είναι άκρως ενημερωτική και επειδή απαντάει σε ερωτήματα, απορίες, υπεκφυγές και άλλες δικαιολογίες που ακούστηκαν στην περιοχή μας, από διάφορα παπαγαλάκια, για το έργο – τέρας, σας παρουσιάζουμε χαρακτηριστικά αποσπάσματα της ένστασης των κατοίκων του Ασπροποτάμου.

Στην εισαγωγή της αναφέρει: «Το υπό εξέταση αιολικό πάρκο, όπως και πολλά άλλα γειτνιάζοντα, δεν χωροθετείται σε κάποιους τυχαίους τομείς, Χωροθετείται σε αλπικές κορυφογραμμές, σε υψόμετρο 1700 – 1950 μ. δηλ. στα πλέον αδιατάρακτα κατατμήματα και τομείς των μεγάλων ορεινών όγκων της Νότιας Πίνδου.

Η διατύπωση των μελετητών ότι «το σύνολο των εκτάσεων που καταλαμβάνει το αιολικό πάρκο είναι δημόσιες και χωρίς υφιστάμενη χρήση» αποκρύπτει τεχνηέντως την οικολογική αξία και σημασία της θιγόμενης περιοχής.

Η πολλαπλότητα των χωροθετήσεων (Χιόλι, Τριγγία, Φούρκα κ.α) παίρνει τη μορφή επιδρομής ενάντια σε ότι ωραιότερο και πλέον αδιατάρακτο έχει να παρουσιάσει το ορεινό φυσικό περιβάλλον της Κεντρικής και Νότιας Πίνδου …».

Συνεχίζει επισημαίνοντας τον κίνδυνο από την κατασκευή των συνοδών έργων: «Όταν ένα Αιολικό Πάρκο χωροθετείται σε τέτοιο υψόμετρο, τότε οι δρόμοι πρόσβασης είναι μεγάλοι, φαρδείς και καταναλώνουν τεράστιο χώρο, διότι:

-          Οι κλίσεις είναι μικρές λόγω του βάρους των μεταφερόμενων φορτίων. Μπορεί η μελέτη να προβλέπει κλίσεις 7-10%, αλλά η ίδια η κατασκευάστρια εταιρεία Vestas συνιστά κλίσεις 3%.

-          Οι μικρές κλίσεις συνεπάγονται μεγάλη αύξηση του μήκους των δρόμων και σημαντικότατη αύξηση του αριθμού των στροφών μεγάλης καμπυλότητας…».

 Και πιο κάτω: «Οι πυλώνες της γραμμής μεταφοράς που θα ξεκινούν από τα 1730 μ, όπως και οι δρόμοι πρόσβασης για την κατασκευή τους αναμένεται να ολοκληρώσουν την τεράστια αλλοίωση που θα επέλθει στο φυσικό τοπίο της περιοχής».

Καταστροφή προοπτικής ήπιας τουριστικής ανάπτυξης

Οι συντάκτες της ένστασης, δεν παραλείπουν να υπογραμμίσουν τους κινδύνους που υπάρχουν για την τουριστική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής. Αναφέρουν μεταξύ των άλλων:

«Οι περιοχές του Μετσόβου-Ανήλιου και του Ασπροπόταμου είναι περιοχές μοναδικού φυσικού κάλλους και πόλος έλξης τουριστών.

Η δομή τους είναι η γνωστή δομή των ορεινών όγκων όπως την ξέρουμε μέχρι τώρα… 

… Με τα Αιολικά πάρκα στις αλπικές ζώνες αυτή η δομή ανατρέπεται. Πάνω και πέρα από τα χωριά θα ξεκινούν φαρδείς 6μετροι χαλικόδρομοι, μικρής κλίσης και με στροφές μεγάλης καμπυλότητας που θα οδηγούν στην καρδιά της άγριας ζωής. Η ισορροπία της φύσης ανατρέπεται βίαια». 

Περιβαλλοντική αξία περιοχής - Προσπάθεια υποβάθμισης της σημασίας της περιοχής

Θυμίζουν την σπουδαιότητα της περιοχής και τον χαρακτηρισμό μεγάλων τμημάτων της, από συνθήκες και νόμους προστασίας της:

«Η περιοχή  αποτελεί την βόρεια, βορειοδυτική προέκταση (υποαλπική απόληξη) της περιοχής NATURA του Ασπροποτάμου GR 144001 (ΤΚΣ) και τη βόρεια προέκταση του Καταφύγιου <<Καταφυγίου Άγριας Ζωής (ΚΑΖ) Στεφανίου.

Μέρος του προτεινόμενου ΑΣΠΗΕ βρίσκεται  εντός της Ζώνης III <<περιοχή Εθνικού Πάρκου Τζουμέρκων-Περιστερίου>> . Πρόκειται για μία περιοχή ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, πλούσια τόσο σε χλωρίδα όσο και σε πανίδα και κυρίως περιβαλλοντικά αδιατάρακτη έως τώρα. 

Η περιοχή χωροθέτησης των Α/Γ είναι κυριολεκτικά (και τεχνηέντως) εφαπτόμενη στην περιοχή (ΤΚΣ) NATURA του Ασπροποτάμου και φυσικά το γεγονός ότι είναι εφαπτόμενη δεν μειώνει σε καμία περίπτωση τόσο την οικολογική αξία της περιοχής όσο και τις αναμενόμενες επιπτώσεις λόγω εγγύτητας.

Αποτελεί το βιότοπο σπάνιων ειδών της άγριας πανίδας (χαρακτηρισμένα ως είδη προτεραιότητας με βάση την Κοινοτική και Εθνική Νομοθεσία – ΚΟ 92/43 Παρ.ΙΙ) (όπως η καφέ αρκούδα και ο λύκος ) αλλά και πολλών άλλα σημαντικά είδη (ζαρκάδι, αγριογούρουνο κτλ).

 Ο χώρος δημιουργίας του ΑΣΠΗΕ (μέρος του) πέραν του ότι βρίσκεται ΕΝΤΟΣ του Εθνικού Πάρκου Τζουμέρκων –Περιστερίου που διέπεται από ειδικό καθεστώς προστασίας, βρίσκεται περικυκλωμένος από περιοχές Ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους αλλά και πολύ μεγάλης οικολογικής σημασίας από πλευράς χλωρίδας αλλά και πανίδας. Επίσης αυτή καθαυτή η θιγόμενη περιοχή δεν υστερεί σε τίποτα από άποψη οικολογικής αξίας καθώς αποτελεί όχι απλά την συνέχεια των παραπάνω περιοχών αλλά και ενδιάμεσο συνδετικό τομέα εξασφαλίζοντας την συνδεσιμότητα φυσικών ενδιαιτημάτων για σημαντικά είδη πανίδας. Η κατασκευή του ΑΣΠΗΕ θα κατακερματίσει αλλά και θα αποκόψει αυτή τη φυσική συνέχεια της όλης περιοχής».

ΕΡΓΑ ΟΔΟΠΟΙΙΑΣ

Σε ότι αφορά τα έργα οδοποιίας, που προβλέπονται, επισημαίνουν τις ίδιες τις αντιφάσεις των μελετητών του έργου:

«Εδώ υπάρχει και η μεγαλύτερη αντίφαση των μελετητών. Ενώ από τη μία προσπαθούν όχι απλά να υποβαθμίσουν τις επιπτώσεις που θα έχουν τα έργα οδοποιίας , αλλά και να προσδώσουν πλεονεκτήματα (βελτίωση κυκλοφορίας, βατότητας κτλ) οι ίδιοι στην σελ. 133 της ΜΠΕ αναφέρουν τα εξής: <<Οι κατασκευές που έχουν γίνει, όπως το χιονοδρομικό κέντρο, η σήραγγα, οι δρόμοι, και ο χώρος απόθεσης των απορριμμάτων, ασκούν επίσης μία πίεση στην περιοχή…… Η υπερβόσκηση και το κυνήγι αποτελούν τις κύριες απειλές για την πανίδα της περιοχής>>

Εμείς θα αναφέρουμε επιπλέον: Η εν λόγω περιοχή είναι από τις λίγες που έμεινε ακόμη σχεδόν αδιατάρακτη. Από  τον αυχένα του Μπάρου έως τον Αυχένα της Κατάρας, δηλαδή σε μία απόσταση μικρότερη των 20 χιλιομέτρων έχουν κατασκευαστεί τέσσερα ασφάλτινα περάσματα εκ των οποίων τα τρία σε υψόμετρα άνω των 1700μ.  Ήδη λοιπόν σε όλη την περιοχή έχουν κατακερματιστεί τόσο οι βιότοποι, όσο και η συνέχεια αλλά και ο ορεινός χαρακτήρας του τοπίου. Η κατασκευή ενός ακόμα περάσματος (το εν λόγω) θα αποτελειώσει την φυσικότητα και φυσιογνωμία της περιοχής. Ενώ επιπλέον οι μελετητές αναφέρουν πως το κυνήγι είναι μία από τις κύριες απειλές , με το να κατασκευάζονται συνεχώς νέοι δρόμοι και να βελτιώνεται η βατότητα των υπαρχόντων δεν αυξάνεται η ανθρώπινη πίεση στην περιοχή και συνεπακόλουθα η επιδείνωση του φαινομένου της  λαθροθηρίας,  που στην δεδομένη περιοχή είναι πολύ έντονο». 

ΘΕΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ- ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

Καταλήγουν με τις περίφημες θέσεις εργασίας που κάποιοι ψελλίζουν δεξιά κι αριστερά ότι θα υπάρξουν:

«Σύμφωνα με την ΜΠΕ το σύνολο της δαπάνης του έργου θα ανέρθει σε 176,25 εκ. ευρώ. Το κόστος των Α/Γ ανέρχεται στα 133,2 εκ. ευρώ ή 75% του κόστους. Αν λάβουμε υπόψη πως οι Α/Γ παράγονται στο εξωτερικό και σίγουρα και πολλά άλλα υλικά, σημαίνει πως πάνω από το 80% του προϋπολογισμού του έργου δεν θα διοχετευτεί στην Ελληνική οικονομία άλλα θα διοχετευτεί στο εξωτερικό. Το έργο όπως και αντίστοιχα έργα του είδους είτε χρηματοδοτούνται κατά τη φάση της κατασκευής  (από έλληνες ή και ευρωπαίους φορολογούμενους) είτε κατά την παραγωγή της ενέργειας , μέσα από τον Έλληνα καταναλωτή,  το ισοζύγιο είναι αρνητικό για την Ελληνική οικονομία, αφού στην ουσία μεταφέρονται οι πόροι από την Ελλάδα στο εξωτερικό.

Επίσης, εκτός από μερικές παροδικές θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή, οι μόνιμες θέσεις εργασίας θα είναι έξι(6)! Δηλαδή αντιστοιχεί σε 29,375 εκ ευρώ για μία(1) θέση εργασίας!!! Ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι αποτελούν ανάπτυξη και αύξηση της απασχόλησης τα παραπάνω;».

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου